التعليم فى عصرى الرستميين والأغالبة (دراسة مقارنة) (160- 296هـ /777- 908م)

نوع المستند : مقالات علمیة متخصصة

المؤلف

کلية الآداب جامعة عين شمس

المستخلص

ازدهر التعليم فى دولتى الأغالبة والرستميين کجزء من ازدهار الحضارة الإسلامية فى بلاد المغرب آنذاک ، ولم يقتصر هذا الازدهار على تعليم النشء بل تعداه لما بعد ذلک من مراحل حتى التعليم العالى وما بعده ؛ مما أسهم فى خروج علماء فى کافة الفروع - وإن غلبت على الصورة العلوم الدينية - وازدها الحرکة الفکرية والثقافية فى دولة الأغالبة السنية ودولة الرستميين الإباضية .
وقد تشابهت المواد التى تدرس فى الکتاتيب فى الدولتين ، وإن ظهر التوجه المذهبى عند الإباضية بشکلٍ واضح . وعلى الرغم من تشجيع الأمراء الأغالبة للتعليم فى دولتهم إلا أنهم لم يکن لهم دور مباشر فى عملية التعليم کالأئمة الرستميين الذين جلسوا فى حلقات العلم معلمين ومرشدين . ولقد تمتعت المرأة بقسط وافر من التعليم فى الدولتين ، لکن الحرية فى التنقل وطلب العلم کانت أوفر حظاً بالنسبة للمرأة الإباضة فى المجتمع الرستمى عنها فى المجتمع الأغلبى المتأثر بالمذهب المالکى . ولقد ازدهرت الرحلة فى طلب العلم هنا وهناک سواء الرحلة الداخلية أو الرحلة للشرق ، ولقد أسهم أبناء الدولتين فى نقل علوم ومعارف الشرق إلى بلاد المغرب .
وبذلک وجد تعليم نشط لدى الأغالبة والرستميين ، وإن کان التوجه المذهبى واضح هنا وهناک ، لکن لم يمنع هذا من وجود مشترک بينهما أتاح للجماهير المسلمة اختيار نمط التعليم المناسب لها ، وقد مثلت الدولتان صورة زاهية للحضارة الإسلامية فى العصور الوسطى .
Abstract:
Education flourished in the Al-aghaliba and Al-Rustmyen states as part of the flourishing of Islamic civilization in the Maghreb at that time. This prosperity was not limited to the education of young people, but went beyond it from stages to higher education and beyond. This, contributed to the emergence of scholars in all branches –the image was dominated by religious sciences and the flourishing of the intellectual and cultural movement in the Sunni Al-aghaliba state and the Rustamyen Abadya state
The materials studied at Madrassa were similar in the two states , and surely the doctrinal Orientation seemed in a clear way at Abadya. Although the Al-aghaliba princes encouraged education in their country, they did not have a direct role in the education process like the Rustmyenimams who sat in the science circles as teachers and guides. Women enjoyed an abundant amount of education in the two countries, but the freedom to move around and seek knowledge was more fortunate for Abadya women in the Rustami community than in the majority society affected by the Maliki school of thought.
The journey has flourished in seeking knowledge here and there, whether it is the domestic journey or the trip to the East, and the sons of the two countries have contributed to the transfer of the sciences and knowledge of the East to the countries of the Maghreb.
SO, active education was found among the Al-aghaliba and Al-Rustmyen.
And surely the doctrinal Orientation was clear here and there, but that didn't prevent from mutual presence between them and enabled the masses Muslim to select their appropriate style of education. The two states have represented bright picture of Islamic civilization at the middle ages. 

المجلد 9، العدد 9 - الرقم المسلسل للعدد 1
يصدر العدد التاسع في جزئين الجزء الأول يحتوي على 7 أبحاث من ص 1 إلى ص 464، الجزء الثاني يحنوي على 5 أبحاث من ص 465 إلى ص 820
2021
الصفحة 481-528