الهيئة المصرية العامة للکتاب، الجمعية المصرية للدراسات التاريخية
حولية سمنار التاريخ الاسلامى والوسيط
2735-3923
8
8
2020
12
01
المهمشون في الأندلس من واقع کتب النوازل (المعيار للونشريسي أنموذجًا)
1
68
165767
10.21608/hsew.2020.165767
AR
عبد الباقي السيد عبدالهادي حسين
القطان
أستاذ مشارک بالجامعة الإسلامية بولاية منيسوتا الأمريکية-أستاذ مساعد بالمعهد العالي لعلوم القرآن بالقاهرة.
Journal Article
2020
12
01
تعتبر کتب النوازل من أهم وأخطر المصادر التي تسد کثيرا من ثغرات التاريخ، وتفتح آفاقًا جديدة أمام الباحثين لمعالجة قضايا جديدة لما تحويه من معلومات ضافية ربما لا يوجد لها ذکر في المصادر التقليدية المشهورة.<br /> والنازلة: هي الشديدة من شدائد الدهر تنزل بالقوم. واصطلاحًا: الواقعات والمسائل المستجدة التي تنزل بالعالم الفقيه؛ فيستخرج لها حکمًا شرعيًا، ومن الواضح: أن هذه التسمية مشتقة من المعنى اللغوي، حيث إن النازلة عندما تنزل بالناس - سواء أکانت دينية، أم سياسية، أم اقتصادية، أم اجتماعية - تُحدث في نفوسهم شيئًا من الخوف والقلق؛ فيهرعون إلى الفقهاء لاستجلاء آرائهم، والاستهداء بأقوالهم، فإذا أفتى الفقيه وأصدر الحکم الشرعي؛ فإن النفوس تهدأ وتلزم تلک الفتاوى. <br /> وتهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على ما حوته کتب النوازل من معلومات مهمة وضافية عن المهمشين بشتى أصنافهم. فضلا عن إبراز دور العلوم البينية المختلفة في تدوين التاريخ، ومن جملتها الفقه، الأساس الذي تقوم عليه الفتوى أو النازلة. ومن ثم يمکننا القول بأن النوازل من أهم مصادر تاريخ المهمشين. <br /> <strong>Abstract: </strong><br /> The books of al-Nawazil are the most important historical sources to fill many of data gabs. Also, they open new horizons for researchers to address new issues; because of the additional information that Nawazel contain, that data perhaps not mentioned in the well-known traditional sources.<br /> The Naazila definition is the most severe incidents, that descends upon the people, idiomatically. For example, New incidents and issues that descend upon the juristic. Then he extracts a legal ruling for her. It is clear: that this designation is derived from the linguistic meaning, whereas, When Naazila falls on people, It causes a sense of fear and anxiety. So, people hurry to the jurists to clarify their opinions, and to seek guidance from their statements. When the jurist issued a fatwa, which is the legal ruling; the souls calm down and abide by those fatwas.<br /> This paper aims to shed lights on Al-Nawazil, which contain important information about the marginalized people of all social classes. As well as highlighting the role of the various inter-disciplines in recording history, including jurisprudence -the basis on which the fatwa based on-. Hence, we can say that Nawazwl are one of the most important sources for the history of the marginalized people.
https://hsew.journals.ekb.eg/article_165767_93c28c300e78a8794b2ca45544965867.pdf
الهيئة المصرية العامة للکتاب، الجمعية المصرية للدراسات التاريخية
حولية سمنار التاريخ الاسلامى والوسيط
2735-3923
8
8
2020
12
01
السياسة الخارجية لأسرة يوان المغولية تجاه دول الشرق الأقصى The Foreign Policy of the Mongol Yuan Dynastytowards Far Eastern Countries
69
100
165770
10.21608/hsew.2020.165770
AR
مروة صلاح الدين
محمد
دکتوراه في التاريخ الإسلامي، کلية الآداب- جامعة أسيوط
Journal Article
2020
12
01
<strong> </strong>يتحدث موضوع السياسة الخارجية لأسرة يوان المغولية تجاه دول الشرق الأقصى عن سياسة دول مغول يوان تجاه کل من کوريا واليابان وجزر جنوب شرق آسيا<br /> وقد عمل قوبلاي على ترسيخ علاقته مع العائلة الملکية الکورية؛ فزوج إحدى بناته لولي العهد الکوري کي يضمن ولاء البلاد لأسرته الحاکمة في الصين، وهکذا أصبحت کوريا مستعمرة مغولية صينية.<br /> أما بالنسبة للعلاقة مع اليابان فلم تکن العلاقات ودية کما کانت مع کوريا، فقد سعى قوبلاي عدة مرات لغزو اليابان، وکانت المرة الأولى سنة 673ه/ 1274م، أما الغزو الثاني فکان سنة 680ه/ 1281م، أما بالنسبة لجزر جنوب شرق آسيا فقد استطاع قوبلاي فرض سيادته على جزيرة بورما، وقام بحملة ناجحة على مملکتي شامباو وأنام (فيتنام)، بينما فشلت حملته على جزيرة جاوة.<br /> وخلاصة القول، فقد فشل قوبلاي في تکييف الاستراتيجيات المغولية الناجحة في غزوات البر بالشکل نفسه في غزوات البحر، فلم تنجح التنقيات القديمة التي استخدمها جده جنکيز خان في حملاته البحرية على کل من اليابان وجاوة، برغم أن قوبلاي سعى بشکل کبير إلى تحويل الصين المغولية إلى قوة عسکرية محيطية تجيد استخدام فنون الأسطول والجيوش البحرية.<br /> <strong>Abstract</strong><br /> The topic of the Mongol Yuan Dynasty's foreign policy towards the Far Eastern countries deals with the policy of the Mongol Yuan countries towards Korea, Japan, and the Southeast Asian islands. To strength his relationship with the Korean royal family, Kublai married one of his daughters to the Korean crown prince to ensure the country's loyalty to his ruling family in China. Accordingly, Korea became a Chinese Mongolcolony.<br /> As for the relationship with Japan, it was not as friendly as it was with Korea. Kublai repeatedly attempted to invade Japan, first in (673 AH / 1274 AD) and second in (680 AH / 1281AD). As for the islands of Southeast Asia, Kublai gained supremacy over the island of Burma and he successfully campaigned against Shambau and Anam (Vietnam), while his campaign on the island of Java failed.<br /> To sum up, Kublai failed to adapt successful Mongol strategies for land invasions in the same way as for naval invasions. The ancient techniques used by his grandfather, Genghis Khan, in his naval campaigns on both Japan and Java failed, although Kublai greatly sought to transform Mughal China into an ocean military proficiency in the arts of the fleet and naval armies.
https://hsew.journals.ekb.eg/article_165770_d19bcfbcfad625b2820b9b15f7dc5d2e.pdf
الهيئة المصرية العامة للکتاب، الجمعية المصرية للدراسات التاريخية
حولية سمنار التاريخ الاسلامى والوسيط
2735-3923
8
8
2020
12
01
تحديد مکان المعرکة وزمانها في عصر المماليک البحرية
101
137
165771
10.21608/hsew.2020.165771
AR
سماح عبد المنعم
السلاوي
دکتوراه تاريخ العصور الوسطى، کلية البنات – جامعة عين شمس
Journal Article
2020
12
01
قامت الدولة المملوکية استجابة لظروف سياسية وعسکرية؛ فقد نشأت وسط حروب عديدة هددت البلاد الإسلامية، فأصبحت دولة حربية بالدرجة الأولى، وهذا جعلها ذات طابع حربي قوى، واستطاعت أن تکون جيشًا قويًا، ولعل أهم ما تميزت به العسکرية المملوکية هي سياسة إعداد الخطط العسکرية التي تحقق لهم التمکين والنصر، ومنها مهمة اختيار الزمان والمکان للمعرکة؛حيث کان السلطان المملوکي يعقد مجلس شورى الحرب مع الأمراء ليتفق معهم لوضع خطة قبل لقاء العدو وکيفية سير المعرکة وتحديد الزمان والمکان. وقد کان لهذه المهمة تأثيرًا على سير المعرکة ونهايتها سواء بالانتصار أو الهزيمة،حيث تبدو لنا هذه المهمة أقوى بکثير من الاستعداد العسکري وإعداد تشکيلات الجيش.<br /> <strong>الکلمات المفتاحية</strong>: مماليک- المغول – الصليبيون – أرمينية – الظاهر بيبرس – قلاوون – عين جالوت – قيسارية – أرسوف.<br /> <strong><br clear="all" /> </strong><br /> <strong>Abstract:</strong><br /> The Mamluk state was established in response to political and military circumstances. It arose in the midst of many wars that threatened the Islamic countries, and became a war state in the first place, and this made it a strong war character, and was able to be a strong army, and perhaps the most important feature of the Mamluk military is the policy of preparing military plans that achieve empowerment and victory for them, including the task of choosing time And the place for the battle, where the Mamluk Sultan used to hold a war consultative council with the princes in order to agree with them to develop a plan before meeting the enemy, how the battle would proceed, and determining the time and place. This mission had an impact on the course of the battle and its end, whether by victory or defeat, as this mission seems to us much stronger than the military preparation and preparation of army formations.
https://hsew.journals.ekb.eg/article_165771_26fd6186202ba3d8a4295e0c0e233236.pdf
الهيئة المصرية العامة للکتاب، الجمعية المصرية للدراسات التاريخية
حولية سمنار التاريخ الاسلامى والوسيط
2735-3923
8
8
2020
12
01
الدين والأدب وحرکة التأليف والترجمة في الحبشة في عهد الأسرة السليمانية 714-967ه/1314-1559م
139
182
165773
10.21608/hsew.2020.165773
AR
محمد جاب الله على عبد الحميد
أبو خشيم
مدرس التاريخ الإسلامي، کلية الدراسات الإفريقية العليا- جامعة القاهرة
0000-0001-9306-4377
Journal Article
2020
12
01
تمتعت مملکة الحبشة بقدر کبير من الإنتاج الثقافي في مجالات مختلفة، ما بين اللغة، والتعليم، والفکر، والفن(الموسيقى- الرسم)، والأدب الأسطوري. ورغم هذا التنوع إلا أن الدين قد فرض سيطرته على کافة مجالات الثقافة فيها، حتى أننا لنجد أن غالبية ما أنتج في الحبشة خلال عصر الأسرة السليمانية کان إما دينيًا صرفًا، وإما لخدمة الجانب الديني.<br /> ونحن إذ نتحدث عن الدين في الحبشة وانعکاساته على الثقافة، فإننا نتحدث تحديدًا عن النصرانية؛ لأنها العامل الثقافي الأکثر أهمية في حياة الأحباش، إذ صارت الکنيسة هي الراعي الوحيد للتعليم في الحبشة، ومن هذا المنطلق انتشرت مدارس الرهبنة في مختلف المدن والقرى، وأصبحت تلک الأديرة هي التي ترعى الأحباش في حياتهم الروحية والعلمية من الولادة إلى الممات. مما يدل على الدور الکبير الذى لعبه الدين في حياة الأحباش الثقافية. وهو ما سوف نعرض له في هذه الدراسة.<br /> <strong>Abstract</strong><br /> The Kingdom of Abyssinia enjoyed a great deal of Cultural production in various fields, between Language, Education, thought, Art (Music - Painting), and Legendary Literature. Despite this diversity, religion has dominated all areas of its Culture. We even find that the majority of what was produced in Abyssinia during the Sulaimaniyah dynasty was either purely Religious, or to serve the Religious side.<br /> When we talk about religion in Abyssinia and its implications for culture, we are talking specifically about Christianity; Because it is the most important cultural factor in the life of the Abyssinians, As the Church became the sole sponsor of education in Abyssinia, and from this standpoint, monastic schools spread in various cities and villages, And those monasteries became what looked after the Ethiopians in their spiritual and scientific lives, from birth to death. This indicates the great role that religion played in the cultural life of the Ethiopians. This is what we will show in this study.
https://hsew.journals.ekb.eg/article_165773_52f93eb1f0bfed3e6685793baa8327e5.pdf
الهيئة المصرية العامة للکتاب، الجمعية المصرية للدراسات التاريخية
حولية سمنار التاريخ الاسلامى والوسيط
2735-3923
8
8
2020
12
01
الحج إلى مکة - الطرق والمناسک (دراسة مقارنة بين رحلتَي فارتيما وبتس) Hajj to Mecca The Roads and the Rituals A comparative study between Varthema and Pitis accounts
183
248
165774
10.21608/hsew.2020.165774
AR
محمد فوزي مصري
رحيل
مدرس التاريخ الإسلامي – کلية التربية – جامعة مطروح، عضو مجلس إدارة الجمعية المصرية للدراسات التاريخية.
Journal Article
2020
12
01
في هذا البحث نعقد مقارنةً بين اثنتين من الرحلات، التي حصل منها الأوربيون على معلومات جديدة عن الشرق المسلم: الأولى جاءت في إطار التجسس الصريح متمثلةً في رحلة فارتيما، والثانية جاءت في إطار استنطاق الأسْرى العائدين متمثلةً في رحلة جوزيف بتس. وسوف يدور محور الدراسة حول ما قدم هذان الرجلان للأوربيين من معلومات عن مناطق حج المسلمين، ومهْد الإسلام الأول في بلاد الحجاز، من حيث طرق الوصول إليها، وأوضاعها الاقتصادية والسياسية والاجتماعية بجانب ما رسموه لشعائر فريضة الحج - رکن الإسلام الخامس- لننظر هل تحرَّى کلاهما الدقة فيما قدَّم، أم أنه سعى لإرضاء العقلية الأوربية؟ من خلال سوْق خرافات طالما رُدِّدت في کتابات سابقة، أقنعوا أنفسهم بها بخلاف الحقيقة، ناهيکَ عن رصد أوجه تشابه واختلاف ما دوَّنهُ فارتيما وبتس.<br /> <strong>Abstract</strong><br /> This paper is a comparative study between two travelers’ accounts, from which the Europeans obtained new information about the countries of the Hejaz region. The First is, Varthema’s account, which has been written as an espionage report. Whereas the second is Pitis’ account, which has been written as a report by a former captive. The paper contains two accounts’ data about related to Islam pilgrimage place - the cradle of the first Islam- in the countries of Hijaz, such: access roads, political, economic and social conditions.<br /> In addition to what they wrote about Hajj rituals in their imaginations. Let's look at whether they both sought accuracy in what they presented, or did they seek to satisfy the European mentality? Through telling of myths, occasionally were mentioned in previous writings, they convinced themselves of a way of the truth, not to mention observing the similarities and differences of Varthema and Pitis.
https://hsew.journals.ekb.eg/article_165774_1e2f184fa777f132566e8f4e32b86334.pdf